تفاوت آبکاری سرد و گرم گالوانیزه در چیست

0 22

تفاوت آبکاری سرد و گرم گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه به چه لوله ای گفته می شود و چند نوع است؟ تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد در چیست؟ لوله های گالوانیزه سر و گرد چه کاربردها و قابلیت هایی دارند؟

امروزه لوله ها در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، آب، گلخانه ها، حصار کشی، تصفیه خانه ها، کشاورزی، آبرسانی، برق و مخابرات نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند، از این رو انواع مختلفی از لوله ها برای مصارف گوناگون ساخته شده اند که از مهم ترین آنها می توان به لوله ها سیمانی، پلاستیکی، فلزی، پی وی سی، یو پی وی سی و گالوانیزه اشاره کرد که هر کدام با توجه به خصوصیات و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارند کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

لوله های گالوانیزه به عنوان یکی از پر مصرف ترین نوع لوله ها شناخته می شوند که بر اساس جنس مواد سازنده و نوع مصرف به انواع مختلفی تقسیم می شود. در این مقاله از  قصد داریم به بررسی تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد بپردازیم.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله های گالوانیزه در اصل لوله های فلزی هستند که برای جلوگیری از اکسید شدگی، پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی آنها، تحت عمل گالوانیزاسیون قرار می گیرند و به همین دلیل به عنوان لوله های گالوانیزه شناخته می شوند. موادی که عنوان لایه پوشش در عملیات گالوانیزاسیون استفاده می شوند شامل روی، قلع و برخی از ترکیبات آهنی است. به صورت کلی لوله های گالوانیزه به دو دسته تقسیم می شوند:

لوله گالوانیزه فولادی:

لوله های گالوانیزه فولادی در مقایسه با لوله های آهنی وزن پایین تری دارند و از آنها بیشتر برای تهویه استفاده می شود. جنس این نوع از لوله ها از فولاد نرم است و برای جلوگیری از زنگ زدگی آن را با روی پوشش می دهند. لوله های گالوانیزه فولادی نسبت به اسید حساسیت بالایی دارند و هر اسیدی که برا چدن مضر باشد می تواند به این لوله نیز آسیب برساند اما در مقابله با آب هیچ مشکلی ندارند و حتی مجاورت با آب می تواند باعث سختی بیشتر آنها شود.

لوله های گالوانیزه آهنی:

این لوله ها با استفاده از آهن سفید نورد داده می شوند و پس از جوش دادن آنها وارد یک مخزن از روی مذاب می شوند تا پوشش روی را به خود بگیرند. این لوله ها در رنگ های تیره و خاکستری و با وزن های سبک و سنگین ساخته می شوند.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

تشخیص تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد کار آنچنان دشواری نیست و فقط با بررسی چند فاکتور ساده می توان آنها را شناسایی کرد. لوله های گالوانیزه سرد و گرم از نظر مقاومت تفاوت بسیار زیادی دارند که به علت نحوه آبکاری آنها است. تمامی لوله های گالوانیزه سرد و گرم قابلیت آبکاری دارند که این مورد می تواند در شناسایی آنها کمک کند.

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

لوله گالوانیزه سرد به لوله های گالوانیزه آهنی یا فولادی گفته می شود که در دمای پایین آبکاری می شوند و روکش روی بر روی آنان قرار می گیرد. با توجه به شرایط محیطی که لوله در آن استفاده می شود می توان گفت که عمر مفید آن بین ۳ تا ۷ سال است و در صورتی که در جای خشک استفاده شود و رطوبت زیادی نداشته باشد می تواند تا ۸ سال نیز عمر کند.

آبکاری لوله های گالوانیزه به صورت سرد باعث می شود که روکش روی آن که از جنس روی است حدود ۲ تا ۷ درصد از وزن کل لوله را تشکیل بدهد. این درصد بستگی به میزان ضخامت روکش روی دارد که به ضخامت های ۱، ۱٫۵ و ۲ میلیمتری تقسیم می شوند.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله گالوانیزه گرم به لوله های گالوانیزه فولادی یا آهنی اطلاق می شود که در دمای بالا (۴۲۰ درجه سانتی گراد) آبکاری می شوند و با روکشی روی پوشش داده می شوند. مولکول های قلع یا روی با مولکول های آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی انجام می دهند و باعث می شوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد داشته باشد.

با توجه به شرایط محیطی که لوله در آن استفاده می شود می توان گفت که عمر مفید آن بین ۲۵ تا ۳۰ سال است (دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکول های قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم می شوند)

 

تفاوت آبکاری سرد و گرم گالوانیزه چیست؟

 

ورق‌های گالوانیزه به ورق‌های آهنی که با پوشش روی هستند. به کلیه فرایند که فلز روی با پوشش برای محافظت بیشتر بر روی فلز زیرین که معمولا بر روی آهن و فولاد است آبکاری گالوانیزه گرم و سرد یا گالوانیزاسیون نامیده می‌شود. 

دو عنصر آهن و فولاد هر دو از مواد جدایی ناپذیر از تکنولوژی هستند که امروزه در صنایع مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خطری سایرین را مورد حمله قرار نمی‌دهد از خطرات و آسیب‌هایی که وجود دارد می‌توان به زنگ زدگی، خوردگی و اکسید شدن نام برد. برای روبه رو شدن با این مسئله و خطرات آن فلزات را گالوانیزه می‌کنند. 

روش‌های گالوانیزه کردن به دو صورت انجام می‌شود گالوانیزه سرد یا الکترولیز و روش دوم گالوانیزه سرد می‌باشد. لایه گالوانیزه از فلز است که در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت می‌کند.

آبکاری گالوانیزه گرم چیست؟

روش‌های گالوانیزه کردن فلزات که تقریبا به ۱۵۰ سال پیش برمی گردد. در این شیوه قطعه فلز که در داخل محیطی که آغشته به مواد مذاب است با دمای نیزدکی ۴۶۰ درجه سانتی گراد می‌کنند تا قطعه کاملا روی مواد مذاب شناور شود بعد از آن قطعه از وان روی بیرون بیاورید، آنگاه روی لایه روی را با اکسیژن و کربن واکنشی انجام می‌دهد و تبدیل به لایه‌ای مقاوم در معرض خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

همچنین بعد از انجام گالوانیزه گرم بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی صورت می‌گیرد و چندین لایه که از آهن و روی ترکیب شده است از فلز پایه در برابر خوردگی و سایش و زنگ زدگی محافظت می‌کند. ضخامت لایه گالوانیزه گرم مات، کدر و به رنگ طوسی است و سطحی یکنواخت و ناصافی است.

آبکاری گالوانیزه سرد 

روش‌های گالوانیزه سرد به این صورت است که مقداری نمک را روی محلول آبی یا اسیدی می‌ریزد و با قطعه مورد نظر آن را اسپری کنید سپس ضخامت لایه گالوانیزه در این شیوه باید بین ۲۵ میکرون باشد. در واقع لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد براق و یکدست است.

مقایسه گالوانیزه سرد و گرم 

بخش‌های و قطعاتی که به شیوه گالوانیزه گرم است. اما در گالوانیزه سرد ضخامت لایه روی بسیار کمتر است.

از دیگر تفاوت‌های گالوانیزه سرد و گرم برای محافظت از فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان مقاومت آن بسیار زیاد است لذا گالوانیزه سرد با توجه به کم بودن ضخامت لایه روی فقط برای محافظت از فلز در برابر زنگ زدگی استفاده می‌شود. 

لایه گالوانیزه گرم به شکل مات و کدر است و در فلزات که دارای پوشش گالوانیزه سرد است به شکل براق و درخشان است.

پوشش گالوانیزه سرد از فلزی است که در صورت بروز خراش عمیق بر روی سطح آن‌ها، باعث زنگ زدگی در لایه‌های زیرین شده و بعد از مدتی اکسید می‌شوند.

مصارف گالوانیزه سرد

شیوه گالوانیزه سرد برای سطوح فلزاتی که برای محصولات بهداشتی یا لوله‌هایی که با ضخامت کمی دارند استفاده می‌شوند. گالوانیزه سرد در صنایع خودروسازی و ساخت پیچ و مهره و قطعه سازی کاربرد دارد.

کاربرد گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم برای پوشش‌دهی قطعاتی که در مکان‌های باز به کار می‌رود. مانند دکل‌های مخابراتی، گاردریل جاده‌ها، دکل‌های فشار قوی برق، لوله‌های آب با ضخامت زیاد و تیرهای برق با استفاده از گالوانیزه گرم پوشش‌دهی می‌شوند تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخورددار باشند.

آماده کردن فلزات برای گالوانیزاسیون 

برای این که روی بر روی سطح فلز بچسبد و به صورت لایه‌ای محافظ شونده عمل کند باید حتما سطح فلز کاملا تمیز و بدون هیچ گونه آلودگی و ناخالصی و زنگ زدگی باشد. پیش از عملیات گالوانیزاسیون، فلزات را در محلولی اسیدی مانند اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک و با شناور می‌کنند تا هر گونه اضافات و آلودگی‌ها از سطح آن‌ها پاک شود. 

بعد از پایان این مرحله فرایند گالوانیزه گرم یا سرد را شروع می‌کنند البته باید به این نکته توجه نمود که ورق‌هایی که در بازار به نام ورق‌های گالوانیزه موجود است توسط روش آبکاری گرم تولید و ساخته شده است.

روش‌های تشخیص لوله گالوانیزه آبکاری سرد و آبکاری گرم

نحوه تشخیص لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم به دلیل حرکات شیمیایی است و که در زمان آبکاری دمای افزایش می‌یابد و باعث براق تر شدن لوله گالوانیزه سرد می‌شود. در لوله‌های گالوانیزه سرد مقدار براقیت لوله به لوله و ورق لوله بستگی دارد. 

سایز‌های مختلف در لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم و کاربردهای هر کدام از آن‌ها:

برای این که بخواهید هر کدام از لوله گالوانیزم گرم و سرد را آبکاری کنید فرقی  نمی‌کند که چه سایزی داشته باشد می‌توان آن را آبکاری کنید.

لوله‌های گالوانیزه کاربردهای مختلفی دارند از جمله

  • لوله گالوانیزه برق
  • لوله گالوانیزه ساوه انتقال آب لوله کشی ساختمان 
  • لوله گالوانیزه سرد
  • لوله گالوانیزه برای اتصالات لوله کشی ساختمان 
  • لوله گالوانیزه گلخانه‌ای 

لوله گالوانیزه برق در سایزهای مختلف نظیر ۱۳، ۱۶ و ۲۱ سانتی متری پر مصرف است و هم آبکاری گرم و آبکاری سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله گالوانیزه گلخانه‌ای نیز را می‌توان هم برای آبکاری سرد و هم برای آبکاری گرم بکار برد اما اغلب از آبکاری گرم به علت رطوبت بیش از اندازه برای تولید لوله گلخانه‌ای استفاده می‌کنند. لوله گالوانیزه سرد برای بسیاری از کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از پرمصرف‌ترین آن‌ها می‌توان به لوله‌هایی که در سایز ۳/۴، و ۱ و ۱/۲۱ اینچ هستند که معمولا برای لوله گالوانیزه فنس کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لوله گالوانیزه ساوه و سپنتا یکی از بهترین نمونه‌های لوله‌های گالوانیزه گرم محسوب می‌شود. این دست از لوله‌ها که بیشتر در اندازه‌های ½ تا ۶ اینچ ساخته می‌شوند و در دو نوع سنگین و سبک هستند. لوله ساوه و لوله سپنتا هر دو در کارخانه‌های تولید لوله گالوانیزه گرم ساخته می‌شوند.

 

 

 

به شما بازدید کننده محترم پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول مورد نظرتان با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید .


 

امتیاز مطلب post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.